O nama

O SCIENTIX-u

Što je Scientix?

Scientix je ime zajednice koja promiče i podupire europsku suradnju nastavnika predmeta u području znanosti, tehnologija, inženjerstva i matematike, obrazovnih stručnjaka, kreatora politika i ostalih stručnjaka za obrazovanje iz područja znanosti, tehnologija, inženjerstva i matematike.

Za više informacija posjetite scientix.eu

Scientix ncp

Scientix nacionalne kontaktne točke?

NCP-Scientix-ove nacionalne kontaktne točke (NCP) pružaju važnu poveznicu između Scientixa na europskoj razini i aktivnosti koje se odvijaju u vašoj zemlji. Surađuju s nacionalnim zajednicama STEM stručnjaka, informiraju o aktivnostima Scientix te organiziraju nacionalne radionice, webinare i druge aktivnosti.

 

NCP-ovi također prate i analiziraju nacionalne inicijative u vezi s politikom i praksom znanstvenoga obrazovanja, koje će biti objavljene na web-stranici Scientix, pružajući pregled nacionalnih inicijativa u znanstvenome obrazovanju koje se odvijaju diljem Europe.

ncp - SUM

Sveučilište u Mostaru (SUM) visokoškolska je ustanova koja organizira i nudi sveučilišni studij te znanstveni i stručni rad. Jedno je od osam javnih sveučilišta u Bosni i Hercegovini, a trenutačno se sastoji od 10 fakulteta i Akademije likovnih umjetnosti s ukupno upisanih više od 12 000 studenata. Snažna povezanost Sveučilišta između znanstvenih i obrazovnih procesa podržava kvalitetno i učinkovito obrazovanje temeljeno na ishodima učenja i koncepcijama cjeloživotnoga učenja.

 

SUM-ov obrazovni proces prepoznat je po svojoj izvrsnosti na lokalnoj, nacionalnoj i međunarodnoj razini. Znanstveno istraživanje u SUM-u temelji se na znanstvenoj izvrsnosti, što je definirano međunarodnim pokazateljima i snažnom integracijom u obrazovni proces na svim razinama.  Sveučilište u Mostaru po prvi je put NCP od 2020. – 2022. te je jedna od 26 kontakt točaka diljem Europe. 

 

Organiziramo radionice, webinare, okrugli stol, dane otvorenih vrata, susrete s predstavnicima institucija, kreatorima politika te drugim dionicima i STEM profesionalcima.

FAZE

Faze projekta Scientix

U prvoj fazi (2009. – 2012.) projekta kreiran je mrežni portal za prikupljanje i predstavljanje europskih projekata povezanih sa znanosti, tehnologijama, inženjerstvom i matematikom i njihovim rezultatima, a organizirano je i nekoliko radionica za učitelje. Glavni događaj umrežavanja bila je konferencija Scientix, održana u svibnju 2011. u Bruxellesu.



Cilj druge faze projekta Scientix (2013. – 2015.) bio je proširiti tu zajednicu na nacionalnu razinu. Putem mreže nacionalnih kontaktnih točaka (NCP-ova) Scientix se proširio na nacionalne zajednice učitelja i pridonio razvoju nacionalnih strategija za veće prihvaćanje učenja utemeljena na istraživanju i drugih inovativnih pristupa obrazovanju iz matematike i prirodoznanstvenog obrazovanja.

Ta se aktivnost nastavlja i u trećoj fazi projekta Scientix (2016. – 2019.) koja se financira iz programa Europske unije za istraživanje i inovacije Obzor 2020. Scientix je izvorno osmišljen kao inicijativa Europske komisije i od samoga početka koordinaciju provodi European Schoolnet, konzorcij iz Bruxellesa koji okuplja trideset ministarstava obrazovanja, a pokretač je inovacija u nastavi i učenju te potiče paneuropsku suradnju škola i učitelja.

O STEM-u

Što je STEM?

STEM je  interdisciplinarni pristup učenju koji obuhvaća područja znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike. Termin STEM skraćenica je od – Science/Znanost, Technology/Tehnologija, Engineering/Inženjerstvo i Mathematics/Matematika. Pojam STEM obrazovanja obuhvaća model obrazovnoga sustava koji je namijenjen usmjeravanju djece, studenata prema bržemu usvajanju vještina i znanja namijenjenih za najrelevantnija područja u  današnjemu društvu. Ključno značenje STEM pojma jest integracija svih četiriju područja prilikom učenja te izravna primjena naučenoga putem rješavanja stvarnih problema. Takva vrsta vještina stječe se kombiniranim učenjem, što podrazumijeva kombiniranje nastave u učionici s online učenjem kao i zanimljivim praktičnim aktivnostima čiji je cilj priviknuti se na različite načine učenja i rješavanja problema. Postoji velika potražnja za vještinama koje STEM  obuhvaća jer postoji veliki deficit zaposlenih u proizvodnom sektoru. Područja tehnologije i znanosti primarni su sektori jer zanimanja budućnosti podrazumijevaju više pismenosti kao i primjene, a to su područja koja STEM obrazovanje nudi. Programi učenja vezani za STEM obrazovanje kreću se od predškolskoga do fakultetskog obrazovanja, ovisno o resursima unutar određene škole.

STEM

Zašto odabrati STEM?

Cilj STEM-a jest osposobiti učenike da djeluju i  razvijaju sklonost individualnom rastu kao i timskome radu kako bili što konkurentniji na tržištu rada. Iako su vrlo dobro plaćena, STEM zanimanja uglavnom su deficitarna i većina se mladih još uvijek u manjemu broju odlučuje za ove studije, ali porast interesa povećava se iz dana u dan.

 

Ono na čemu STEM inzistira jesu vještine koje su uključene u ovakvu vrstu obrazovanja nazvane 4C vještine – (Critical thinking / Kritičko razmišljanje, Creativity/Kreativnost, Collaboration/Kolaboracija, Communication/Komunikacija). Kritičko razmišljanje nadilazi pamćenje na način da potiče učenike da analiziraju informacije tako da povezuju pojmove, rješavaju probleme, kreativno razmišljaju i primjenjuju znanje na nove načine.

 

Komunikacija je praksa brzoga i jasnoga prenošenja ideja. To uključuje razgovor s idejom te predstavlja način interakcije sa studentima. Kreativnost omogućava originalnost i  inovativnost pri proširivanju individualnih osobina na način da se izađe iz komfor-zone. Također dopušta izlazak iz šablonski usko specijaliziranih područja.

STEM

STEM podrazumjeva:

uključuju inženjerstvo i matematiku u znanstvene studije.

uključuje teme kao što su mobilna tehnologija, 3D printanje, računalno programiranje, strojno učenje i razvoj igara.

uporaba inženjersko-dizajnerskog razmišljanja u STEM-u ima vitalnu važnost. U ovoj vrsti razmišljanja morate identificirati problem koji je pred vama, istražiti potencijalna rješenja, izgraditi prototype, testirati, redizajnirati, ponovo testirati i po potrebi ponavljati. Svaki korak u procesu približava vas stvaranju funkcionalnog rješenja, uključuje teme kao što su građevinarstvo, elektronika, elektrotehnika, strojarstvo i robotika.

matematika i znanost koriste se za rješavanje problema na način da povezuju i proširuju znanje. Isto tako ističu veze između ideja i predmetnih područja. Također uključuje koncepte kao i praktične vježbe koje se primjenjuju u znanost u svrhu tehnologije kao i inženjerstvo u svrhu matematike.

hrCroatian